Leerdoelen:
Je kent de betekening van de volgende begrippen:
Geluidsbron
Trilling
Geluidsgolf
Medium
Ontvanger
Geluidssnelheid
Je kan uitleggen hoe geluidsgolven ontstaan en hoe je geluidsgolven waarneemt.
Je kan rekenen met de geluidssnelheid in verschillende stoffen.
Je kan uitleggen hoe je met geluid inwendige blessures zichtbaar kunt maken.
Bestudeer blz 8+9 en maak opgaven 1-11
Leerdoelen:
Je kent de betekening van de volgende begrippen:
Oscillogram
Trillingstijd
Amplitude
Frequentie
Zuivere toon
Samengestelde toon
Je kan verschillen in toonhoogte en hardheid van geluid in een oscillogram herkennen.
Je kan de eigenschappen van geluid bepalen m.b.v. een oscillogram.
Bestudeer blz 14+15 en maak opgaven 13-15
Bestudeer blz 14+15 en maak opgaven 16-25
Leerdoelen:
Je kent de betekening van de volgende begrippen:
Grondtoon
Boventoon
Resonantie
Klankkleur
Octaaf
Je kan benoemen waar de frequentie van een grondtoon van afhangt bij snaar- en blaasinstrumenten.
Je kan uitleggen wat resonantie is en welke rol resonantie speelt bij het ontstaan van de klankkleur van een instrument.
Je kan uitleggen wanneer resonantie ontstaat.
Bestudeer blz 20+21 en maak opgaven 28-35
Leerdoelen:
Je kent de betekening van de volgende begrippen:
Geluidssterkte
Decibel
Je kan rekenen met decibellen.
Je kan uitleggen wat het verband is tussen de geluidssterkte en de afstand tot de geluidsbron en daarmee berekeningen uitvoeren.
Je kan uitleggen wat antigeluid is.
Bestudeer blz 26+27 en maak opgaven 38 - 45
Leerdoelen:
Je kent de betekening van de volgende begrippen:
Gehoordrempel
Pijngrens
Gehoorschade
Risicodrempel
Je kan bepalen of een geluid waarneembaar is voor het menselijk gehoor.
Je kan bepalen wanneer geluid een risico is voor je gezondheid.
Je kan uitleggen hoe je gehoorschade kunt vaststellen met behulp van een audiogram.
Bestudeer blz 32-33 en maak opgaven 48-57
In de komende lessen gaan je een speaker bouwen welke we zullen aansluiten op je eigen telefoon. Speakers gebruik je zelf elke dag wanneer je naar muziek luisterd met bijvoorbeeld je airpods. De speaker die je gaat bouwen werkt hetzelfde maar hij is alleen iets groter.
To do:
Vorm een koppel met een klasgenoot. (2-tallen dus)
Bekijk het bijgevoegde filmpje.
Bouw samen de speaker.
Wanneer je de speaker klaar hebt laat je hem controleren door je docent.
Sluit de speaker vervolgens aan op je telefoon en speel muziek af.
Maak een filmpje van de werkende speaker. Leg in je eigen woorden uit hoe de speaker werkt, hoe komt er nu geluid uit? Zorg dat je speaker helemaal zichtbaar is op het filmpje. Zorg ook dat jullie beide in beeld staan op het filmpje zodat duidelijk is wie de speaker hebben gebouwd.
Lever het filmpje in via magister. Dit moet iedereen individueel doen.