Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Deeltjes en golfmodel, buiging, interferentie, constructieve- en destructieve interferentie, interferentiepatroon, dubbelspleetexperiment, foton, golf-deeltje dualiteit.
Je kan beschrijven welke lichtverschijnselen te verklaren zijn met het golfmodel en welke met het deeltjesmodel.
Je kan uitleggen hoe golven kunnen buigen en interfereren en wanneer het foto-elektrisch effect optreedt.
Je kan beredeneren hoe een interferentie-patroon verandert als de golflengte, de spleet-breedte of de afstand tussen de spleten verandert.
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Maxima en minima, Weglengteverschil, Tralie, Tralieconstante.
Je kan bij een dubbelspleetexperiment aan de hand van weglengteverschillen bepalen of ergens een maximum of minimum optreedt en je kan rekenen aan een tralie.
Je kan uitleggen hoe en waar bij een tralie maxima ontstaan.
Je kan in verschillende situaties verklaren waarom er maar een bepaald aantal maxima zichtbaar is op een scherm.
Bestudeer blz 70+71 en maak opdracht 11-21
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Quantumdeeltje, Waarschijnlijkheidsverdeling, Golffunctie, Onbepaaldheidsrelatie van Heisenberg.
Je kan aan de hand van een golffunctie de bijbehorende waarschijnlijkheidsverdeling schetsen en interpreteren.
Je kan uitleggen wanneer en hoe een interferentiepatroon van elektronen wordt opgebouwd.
Je kan uitleggen wat het verband is tussen de onbepaalheidsrelatie van Heisenberg en het golf-deeltjeskarakter van licht en elektronen.
Bestudeer blz 82+83 en maak opdracht 34-40