Leerdoelen:
Je weet wat elektronen zijn en welke lading ze hebben.
Je begrijpt dat positief en negatief geladen deeltjes elkaar aantrekken.
Je kan uitleggen wat de functie is van een spanningsbron zoals een batterij of accu.
Je kent de symbolen om een elektrisch stroomschema te kunnen tekenen.
Je kan een stroomschema lezen en begrijpt hoe je verschillende apparaten kunt schakelen.
Je weet welke twee verschillende schakelingen er bestaan en dat de deze gecombineerd kunnen worden.
Het filmpje is ter ondersteuning. Het kan dat er extra dingen worden besproken die niet binnen je eigen lesstof vallen. Maar veel van wat behandelt wordt kan je zeker gebruiken ter voorbereiding van je toets.
Geen huiswerk
Het filmpje is ter ondersteuning. Het kan dat er extra dingen worden besproken die niet binnen je eigen lesstof vallen. Maar veel van wat behandelt wordt kan je zeker gebruiken ter voorbereiding van je toets.
Bestudeer blz. 110+111 en maak opdrachten 1-11
Het filmpje is ter ondersteuning. Het kan dat er extra dingen worden besproken die niet binnen je eigen lesstof vallen. Maar veel van wat behandelt wordt kan je zeker gebruiken ter voorbereiding van je toets.
Bestudeer blz. 116+117 en maak opdrachten 14-20
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Serieschakeling, parallelschakeling, totale weerstand
Je kan de totale weerstand berekenen in een serieschakeling en in een parallelschakeling.
Je kan in verschillende situaties rekenen met weerstand, vermogen, spanning en stroomsterkte.
Je kan uitleggen hoe een dimmer werkt.
Het filmpje is ter ondersteuning. Het kan dat er extra dingen worden besproken die niet binnen je eigen lesstof vallen. Maar veel van wat behandelt wordt kan je zeker gebruiken ter voorbereiding van je toets.
Bestudeer blz. 122-123 en maak opdrachten 26-33
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Geleider, isolator en soortelijke weerstand
Je kan rekenen met de formule voor de weerstand van een draad.
Je kan redeneren met de formule voor de weerstand van een stroomdraad.
Bestudeer blz. 128+129 en maak opdrachten 38-44