Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Echografie, Röntgenstraling, CT-scan
Je kan beschrijven hoe röntgenstraling en echografie worden gebruikt voor de beeldvorming van weefsels.
Je kan de totale absorptie van röntgenstraling berekenen als de straling door meerdere lagen weefsel en bot gaat.
Je kan analyseren hoe bij een CT-scan de resolutie wordt verhoogd.Â
Bestudeer blz 188+189 en maak opdracht 1-12Â
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
MRI-scan, Magnetisch veld, Resonantie en Relaxatietijd.
Je kan het principe van een MRI-scan beschrijven.
Je kan uitleggen waarom de relaxatietijd belangrijk is.
Je kan uitleggen wat de randvoorwaarden voor een MRI-scan zijn.
Bestudeer blz 194+195 en maak opdracht 14-24Â
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Nucleaire diagnostiek, Tracer, PET-scan, Annihilatie en creatie
Je kan het principe van een PET-scan en gammadetectie beschrijven.
Je kan uitleggen hoe de plaatsbepaling van een tumor bij een PET-scan gedaan wordt.
Je kan voor- en nadelen van een nucleaire diagnostiek beargumenteren.
Bestudeer blz 200+201 en maak opdracht 26-33
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Achtergrondstraling, Kosmische straling, Bestraling, Besmetting, Dosis, Equivalente dosis, Dosislimiet, Effectieve totale dos
Je kan de effecten van bestraling op het menselijk lichaam en de bescherming daartegen benoemen.
Je kan dosisberekeningen maken, waarbij je meerdere stappen en formules combineer.
Je kan beargumenteren welke techniek bij welk type diagnose en welk type weefsel moet worden toegepast.
Bestudeer blz 206+207 en maak opdracht 35-45