Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Elektromagnetische straling en elektromagnetische golven, lichtsnelheid, foton en Elektronvolt.
Je kan eenvoudige berekeningen maken met frequentie en golflengte en van elk soort straling een toepassing noemen.
Je kan berekeningen maken met vermogen, energie, golflengte en frequentie.
Je kan het verband leggen tussen de eigenschappen van elektromagnetische straling en de toepassing van die straling.
Bestudeer blz 126+127 en maak opdracht 1-8
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Absorptie, Ioniserende straling, Emissie, Terugkaatsing, Transmissie, Intensiteit
Je kan beschrijven wat het effect van ioniserende straling op het menselijk lichaam is.
Je kan met de begrippen terugkaatsing, absorptie, emissie en transmissie verschijnselen verklaren.
Je kan analyseren wat de gevolgen zijn van zonnestraling.
Bestudeer blz 132+133 en maak opdracht 13-19
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Echografie, Röntgenopname en CT-scan
Je kan beschrijven hoe röntgenstraling en echografie worden gebruikt voor beeldvorming van weefsels.
Je kan totale absorptie van röntgenstraling berekenen, als de straling door meerdere lagen weefsel en bot gaat.
Je kan analyseren hoe bij een CT-scan de resolutie wordt verhoogd.
Bestudeer blz 138+139 en maak opdracht 23-35
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Nucleaire diagnostiek, Tracer, Halveringstijd en Activiteit.
Je kan de eisen benoemen waaraan een radioactieve stof moet voldoen om geschikt te zijn als tracer.
Je kan uitleggen waarom bepaalde radioactieve stoffen ongeschikt zijn voor diagnostiek, terwijl ze wel geschikt zijn voor therapie.
Je kan de voor- en nadelen van nucleaire diagnostiek beargumenteren.
Bestudeer blz 144+145 en maak opdracht 37-45
Leerdoelen:
Je kent de betekenis van de volgende begrippen:
Achtergrondstraling, Kosmische straling, Bestraling, Besmetting, Dosis, Equivalente dosis
Je kan de effecten van bestraling op het menselijk lichaam en de bescherming daartegen benoemen.
Je kan berekeningen maken met (equivalente) doses, waarbij je meerdere stappen en formules combineert.
Bestudeer blz 150+151 en maak opdracht 47-51